Loading...

Vi skal genbruge og opfinde nye materialer

14/05/2019


På årets Trends & Traditions gæstede tre erfarne eksperter den stor scene og diskuterede, hvordan cirkulær økonomi og bæredygtighed bliver mere udbredt i møbel-, design- og byggebranchen. Eksperterne var Betina Simonsen, CEO hos det National Cirkulær Hub/Lifestyle & Design Cluster, Anders Lendager, CEO hos Lendager Group og Steffen Max Høgh, CSR Direktør hos HOLMRIS B8. Hele debatten blev faciliteret af vært Ane Cortzen. Her er en gengivelse af de vigtigste højdepunkter fra den timelange talk.

”Hvordan går det så med cirkulær økonomi i møbelbranchen?” spørger Ane Cortzen Betina Simonsen og henviser til en rapport, som Lifestyle & Design Cluster har udarbejdet på baggrund af deres arbejde med 170 danske virksomheder. ”Det går sådan set meget godt,” svarer Betina Simonsen, og inden hun dukker ned i de vigtigste findings, bruger hun anledningen til bringe alle tilhørende up to date med de fem måder, man kan arbejde med cirkulær økonomi på:

  1. Værdikæden
    Man arbejder med sin bagudrettede værdikæde og finder leverandører, som der producerer ’rene’ varer.
  2. Genbruge materialer i nye materialer
    Både træ og tekstiler osv. kan laves om til nye materialer, når de har udtjent deres værnepligt.
  3. Forlænge levetid
    Gør op med ’brug og smid væk kulturen’ og etablere et system for, hvordan ting kan repareres eller udskifte dele af det, når de går i stykker og på den måde forlænge deres levetid.
  4. Dele produkter
    Man deler produkterne mellem sig, som man ser det med biler, boliger osv. Ifølge rapporten er den gennemsnitlige levetid for et møbel otte år, og det er kun i brug cirka halvdelen af tiden, så her er et stort potentiale. Fx i offentlige rum eller ved at lave produkter, som kan bruges flere forskellige steder – eksempelvis udemøbler, der også kan bruges indendørs.
  5. Product as a service
    Man tilbyder at leje sine produkter ud mod et månedligt gebyr. Når man ved, at fx møblerne kommer retur, er producenterne automatisk også villige til at lave møbler af bedre materialer eller som nemmere kan repareres.

”Hele 30 % af de adspurgte danske møbelvirksomheder svarer, at de arbejder med cirkulær økonomi – enten i hele forretningen eller i en produktlinje,” fortæller Betina Simonsen og påpeger, at det særligt er de første tre forretningsmodeller, som har vundet indpas hos de danske møbelproducenter.

”Men vi er ikke helt dér, hvor vi gerne skulle være’” fortsætter hun. ”For eksempel kunne de offentlige indkøb og SKI-aftalerne være gode drivere til at få implementeret den cirkulære tankegang.”

Platformen er i hvert fald til stede for den danske møbelbranche. Vi er gode til at udnytte ressourcer, vi bruger gode råmaterialer og dansk design er respekteret globalt, så det er bare med at komme i gang, lyder opfordringen fra Betina Simonsen.

Cirkulær økonomi i byggebranchen
I byggebranchen er det lidt en anden snak. Her fremhæver Anders Lendager, at der er et stort disconnect mellem alt det vi ved, og dét vi gør. ”Alle politiker, ledere og arkitekter er enige om, at den bæredygtige og cirkulære tankegang er den rigtige vej at gå, men når det skal omsættes til handling og det begynder at koste på økonomien, sker der ingenting.”

Og her bliver vi som forbrugere nødt til at tage action.

”Vi skylder den kommende generation at overlevere nye forretningsmodeller, ellers har de ikke en chance til at nedjustere CO2-udledningen med 70% på 12 år,” fastslår Anders Lendager og understreger, at det vil betyde, at design, arkitektur og bygninger vil komme til at se helt anderledes ud. ”Hvorfor kan en bygning fx ikke producere frugt og grønt på taget? Vi har det hele til fx rensning og genbrug af vand, lokal varmehøst og lave affald om til nye materialer – vi mangler bare at få sat det hele sammen til nye by-strukturer og nye cirkulære produktionsmaskiner, som kan lave mode, design og bygninger.”

Fremtiden er leasing af møbler
Som tidligere nævnt var én af de fem forretningsmodeller til at arbejde med cirkulær økonomi ’product as a service’, hvor man lejer produkterne. Og dét er netop det, HOLMRIS B8 tror på i fremtiden. Steffen Max Høgh forklarer:

”Der er og kommer et enormt pres på plantens ressourcer i takt med, at vi bliver flere mennesker, og flere købestærke mennesker, og det kan planeten ikke følge med til. Derfor skal vi designe løsninger, hvor ressourcerne kan komme i spil igen og igen. Det er blandt andet dét, vi gør, når vi opkøber brugte kontormøbler og sælger eller donerer dem videre. Men vi vil gøre endnu mere og fokuserer derfor også på at leje møbler ud.”

Og leje-forretningsmodellen vil resulterer i to geniale ting, mener CSR direktøren: Producenterne vil investere tid og ressourcer i at designe produkter, der nemmere kan skilles ad og sættes i stand, og de vil være af højere kvalitet, når de skal holde længere. Dog er det relativt kompliceret at gå i gang med at lease, men Steffen Max Høgh er fortrøstningsfuld qua virksomhedernes dynamik og hurtige vækst.

Certificering af cirkulær økonomi?
Panelet debatterer behovet for en global certificering af cirkulær økonomi, som kan hjælpe forbrugerne og gøre det nemt at kommunikere den cirkulære indsats for virksomhederne ud til forbrugerne. Betina Simonsen er fortaler, hvorimod de to herrer i panelet tror på mere end en certificering:

”Det er svært at lave et mærke for cirkulær økonomi, fordi det har så mange aspekter. Hvordan ved man om det mærkede produkt er lejet, et deleprodukt eller lavet af affaldsmaterialer? Vi har fx haft Svanemærket siden 1985, og det har jo ikke løst klimaudfordringerne. Så jeg tror ikke på, at certificeringer kommer til at løse noget som helst – vi skal kigge på, hvordan vi producerer og hvordan vi forbruger,” siger Steffen Max Høgh.

Anders Lendager er enig, og opfordrer virksomhederne til at fortæller den gode historie om selve virksomhedens bæredygtige indsatser og cirkulære arbejde. Det er den, der sælger.

Reddet af kapitalismen
Den spændende debat slutter med ét af de vigtigste emner – nemlig forretningspotentialet i at arbejde cirkulært og med de 17 Verdensmål. Panelet er enige om, at kravet fra de unge om at virksomhederne tager ansvar og handler NU, stiger helt enormt de næste år. Og det kan koste virksomhederne livet, hvis de ikke formår at omstille sig til cirkulær produktion og imødekomme kravene fra den unge generation. ”Det kan godt være, at det koster penge år 1, 2 og 3 at omstille sig, men hvis du vil have en forretning i år 4, 5, og 6, så skal du tænke det ind,” siger Steffen Max Høgh.

Anders Lendager følger op med en interessant observation:

”Byggeri er drevet af afkast, og det er højt – ca. 15 %. Pensionskasserne er begyndt at investere i grønt byggeri, og det gør de, fordi ejerne kræver at få et bedre afkast. Derfor vil bæredygtigt design og byggeri accelere som aldrig før, fordi pengene gerne vil det. Så det kan godt være, at det er kapitalismen, der har bragt os i suppedasen, men det også den, der redder os igen.”